søndag den 4. november 2012

100 års eventyr

I går nat blev jeg færdig med at læse "Den hundredeårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt" af Jonas Jonasson.
Jeg havde lånt den som e-bog på e-reolen, og lånet udløber i dag, så den skulle læses færdig inden det var for sent.
Jeg kunne faktisk godt li bogen, selvom det et en anden genre end jeg plejer at læse. Jeg er vild med krimier - også selvom jeg er ret kyllinge-agtig hvad angår tv-krimier. Jeg sidder med hovedet i hænderne og nerverne uden på tøjet, og kan næsten ikke holde det ud. Det føltes næsten som om det er mig selv der på skærmen. Jeg lever mig fuldt ind i det. Men med bøgerne er det anderledes. Måske fordi det er mine egne billeder jeg ser - måske fordi det ikke er helt så koncentreret. Det tager jo trods alt lidt længere tid at læse en bog end at se en film.
Nå, men denne bog er ikke en krimi, og jeg har faktisk også været i gang med den alt for længe - så handlingen blev lidt lang. Men det er synd for den, for den var god. Historien er en blanding af hvad der sker efter den hundredårige et kravlet ud af vinduet, og hvad han ellers har oprevet i sit hundredårige lange liv. Og begge dele må siges at være noget af et eventyr. Allan, som den hundredårige hedder, har haft direkte indflydelse på verdenshistorien, hvis man skal tro bogens ord. Desværre er jeg ikke selv så stærk i verdenshistorien de sidste 100 år (eller før det for den sags skyld...), og det tror jeg ellers ville have været en kæmpe fordel, og gjort læseoplevelsen endnu sjovere. For sjov og underholdende, det var den! Og helt klart værd at læse - specielt hvis man har lidt mere kendskab til verdenshistorien end jeg har.

(billedet er lånt fra saxo.com)

E-reolen har lavet nye aftaler med forlagene pr 1/11/12, så de har ikke så mange bøger mere. Det er super træls synes jeg. Faktisk har de ikke denne bog mere. Så nu er jeg ved at finde ud af på de overhovedet har flere bøger jeg gider at læse. Var ellers lige blevet så glad for konceptet!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar